Yvonne de Jager heeft een digitale achtergrond aan zowel de bureau- als de opdrachtgeverszijde. Zij heeft de dagelijkse leiding van IAB Nederland, de onafhankelijke branchevereniging voor marketinginnovatie en digitaal adverteren. Zij zet zich met haar 25 jaar ervaring en netwerk in om de toekomst van de branche (mede) vorm te geven. Yvonne is groot voorstander van het samenbrengen van de diverse belanghebbenden uit het vak.
"Al vanaf mijn aantreden bij IAB Nederland staat diversiteit voor mij hoog op de agenda. En dat gaat voor mij verder dan huidskleur, etnisch achtergrond, seksuele voorkeur etc. allen. Het gaat voor mij ook om het samenbrengen binnen teams van anders-denkenden, 'anders-handelenden' en mensen die zich durven uitspreken (soms tegen de stroom in). We leven in spannende tijden. Niemand weet precies waar het in onze branche naartoe gaat. Het vergt lef om nieuwe paden te betreden en nieuwe inzichten toe te laten. Het is essentieel als we als branche willen groeien. En laten we wel wezen, een dergelijke aanpak biedt ook business kansen!" Saskia Caelen is een gepassioneerd professional in het marketingcommunicatie vak. Met rollen bij zowel adverteerders als Philips & ING (manager Marcom & Media) als ook bij verschillende bureaus als Ogilvy & Mindshare (Client Leader) zit zij al 20 jaar in het hart van het vak en alle ontwikkelingen. Vanuit die brede achtergrond en kennis neemt ze een actieve rol in het verbinden van media, data, creatie en merken met de juiste mensen in het vak, zodat er samen kansen worden gecreëerd en het vak verder wordt vormgegeven. Als bestuurslid bij MWG verzorgt zij jaarlijks een volledig programma waar diverse onderwerpen vanuit actualiteit belicht worden. "Aangezien we in een vak zitten waar alles start bij de doelgroep, is het cruciaal om teams met een diverse achtergrond te creëren. Niet alleen om de verschillende doelgroepen echt te begrijpen, maar het ook terug te laten komen in de manier waarop we communiceren en waar we met ze communiceren. In ons vak zijn teams echter nog vaak behoorlijk eendimensionaal: blank, hetero, een oververtegenwoordiging Randstedelijk denken en beslissers veelal man,. Terwijl het – met name bij alle snelle veranderingen – cruciaal is om andersdenkenden bij elkaar te zetten.. Als onderdeel van dit vak - en eerlijk gezegd ook een beetje het blanke, welgestelde, Randstedelijke reservaat - vind ik het belangrijk een rol te spelen om het belang van diverse(re) teams actief op de agenda te zetten, door de positieve kant te belichten – het is een business opportunity die we moeten omarmen met elkaar. Des te mooier dat na het succes van vorig jaar nog meer vakverenigingen meedoen!" |
Raja Felgata is journalist, media-ondernemer en bedenker van De Kleurrijke Top 100 en het vrouwenplatform Next Gen Women. Zij begon haar carrière bij de lokale tv zender AT5 als nieuwslezeres en presenteerde later het ochtendprogramma Goedemorgen Nederland (KRO) samen met Sven Kockelman. Hiermee was zij één van de eerste Marokkaans-Nederlandse gezichten op lokale en nationale televisie. Zij heeft ruim 15 jaar media-ervaring, zowel voor als achter de schermen als redacteur, eindredacteur en regisseur.
De Kleurrijke Top 100 heeft als doel om de kracht van representatie te bundelen en te gebruiken voor de verbinding met andere netwerken. Deze Kleurrijke Top 100 wordt al acht jaar gemaakt en wordt door bedrijven en redacties gebruikt om de eigen blik te verruimen. In 2011 ontving ze een lintje voor de Democratie voor haar verbindende rol in de samenleving. "Diversiteit betekent voor mij verder kijken dan je eigen wereld en de kracht van het verschil omarmen. Ik ben al ruim 15 jaar bezig met dit onderwerp en heb sinds een paar jaar pas écht het gevoel dat Nederland klaar is voor retrospectie mbt dit thema. Bedrijven zien de winst in een divers personeelsbestand en organisaties die door beginnen te hebben dat een afspiegeling van de samenleving een onontkoombaar gegeven is." Willem-Albert Bol is liefhebber van marketing & communicatie. Hij begon zijn carrière bij VNU/ Sanoma. Later ging hij naar bureauzijde bij TBWA\, waar hij Connections Director was. Vervolgens werkte hij ruim 6 jaar aan adverteerders zijde, als mediamanager van Vodafone. Sinds 2014 is hij terug in de media, waar hij werkt bij de Persgroep Nederland. Momenteel is hij daar Creative Director en leidt het MediaLab. Naast zijn baan is hij zeer actief voor het communicatie vak. Hij is o.a. veelgevraagd spreker, columnist, bestuurslid (tegenwoordig IAA, eerder GVR/ IAB/ MWG) en lid van vakjury’s (EFFIE, ADCN Lampen, AMMA, Sponsorring, SAN). "Heb persoonlijk jarenlang het onderwerp diversiteit onderschat. We waren als vak toch best divers? We staan toch open voor veel invloeden? Zijn toch open voor alle doelgroepen? Toen ik kritischer naar mijzelf en het vak ging kijken, moest ik wel mijn ogen openen. Ondanks veel goede wil, handelen wij nog verre van divers en inclusief. Gros beslissers zijn man. Gros van ons vak is geen weergave van hoe divers de maatschappij is. Na het mede organiseren van eerste editie Diversity Event vorig jaar, willen wij dit jaar met tweede editie (incl. de Kleurrijke 50) nog meer snelheid geven aan de positieve ontwikkeling van diversiteit. Hoop daar een steentje aan te kunnen bijdragen" |
Khalid Ouaziz is journalist, mede-oprichter en hoofdredacteur van De Kleurrijke Top 100 en al 26 jaar actief in de entertainment industrie. Hij was op de leeftijd van 17 jaar de jongste (naast 100% Isis) en eerste Marokkaanse DJ die betrokken was bij de legendarische Amsterdamse discotheek RoXY. Als producer heeft hij een internationale carriere met verschillende hits en produceerde hij campagnes voor o.a. Coca Cola, Beats by Dre en Eurosport. Bij de NTR werkte hij aan programma's als North Sea Jazz, De Top 2000, De Zwarte Lijst en verschillende reportages en documentaires.
Samen met Raja Felgata bedachten ze 8 jaar geleden De Kleurrijke Top 100 om de kracht van diversiteit in alle vakgebieden te laten zien. Dit deden zij in een tijd waarin er zeer weinig tot geen culturele diversiteit zichtbaar was in de lijsten die destijds werden gemaakt. Inmiddels is er een breder draagvlak voor de discussie omtrent het belang van de zichtbaarheid van culturele diversiteit en diversiteit in het algemeen. "Zonder zichtbare culturele diversiteit op alle fronten, verliezen we in Nederland onze geloofwaardigheid als progressief land. Als 'open-minded society' moeten we vooral in deze aparte tijden waken voor tunnelvisie. Persoonlijk leer ik elke dag weer van mensen die ver van mij af staan en hele andere ideeën, denkwijze of werkwijze hebben, of ik het er mee eens ben is een tweede, maar ik begrijp liever waarom iemand op een bepaalde manier denkt, handelt of anticipeert dan dat ik vasthoud aan eigen vooroordelen.We hopen dat de Kleurrijke 50 lijst bijdraagt aan een inclusievere sector die zich nog meer openstelt voor diversiteit." |
Arno Peperkoorn is oa mede oprichter van IncludeNow. Met 18 jaar ervaring in de creatieve en media industrie heeft hij een enorm netwerk opgebouwd. Dat spreekt hij graag aan om van IncludeNow. een succes te maken. Daarnaast is hij niet bang zijn mening te geven als columnist en spreker. Dit doet hij onder andere in zijn maandelijkse column op Nederlands MediaNetwerk.nl. En als mentor helpt hij jong talent graag een stap verder. Ook (juist) dáár waar anderen opgeven. Namens IncludeNow.
"Waarom diversiteit belangrijk is? Het is niet belangrijk. Het is essentieel! Essentieel voor een ieder die met en voor mensen werkt. En zeker in de media, reclame industrie is het elementair om de doelgroep te snappen en dat kan enkel door die doelgroep ook in je bedrijf te hebben. Van de CEO tot de schoonmaker. Zowel voor als achter de schermen!" |
Marion Moerman draait al heel wat jaren mee in media. Ooit begonnen aan bureauzijde, eerst in vaste dienst en later als freelancer, en daarna de overstap gemaakt naar een adverteerder in de rol van Media Manager. Sinds een aantal jaar werkt ze als Leden en Communicatie Manager bij BVA bond van adverteerders, dè belangenvereniging voor adverteerders waar ze als adverteerder al actief in was. Zij draagt in haar functie bij BVA graag bij aan het werken naar een actieve netwerkorganisatie waar leden kennis halen, brengen en verrijken met elkaar. Marion gelooft dat samenbrengen en samenwerken onontkoombaar zijn om de branche verder te helpen.
"Adverteerders hebben in hun rol als mediamakers verantwoordelijkheid voor de commerciële content die zij maken. Daarom doen adverteerders er goed aan zich bewust te zijn van de impact die zij kunnen hebben. Zij moeten er dan ook voor waken dat hun uitingen niet aanzetten tot seksisme, racisme en negatieve stereotypering. En dat uitingen de maatschappij weerspiegelen waarin we leven. Veel adverteerders hebben dit principe al opgenomen in hun bedrijfsvoering en mvo-doelstellingen, maar zeker nog niet overal is diversiteit een onderwerp op de bedrijfsagenda. Ik vind het belangrijk dat we als BVA bijdragen aan de bewustwording hiervan richting onze achterban." |